Dziś kończymy nasz cykl artykułów związanych ze specjalizacjami pielęgniarskimi i położniczymi. Co tydzień publikowaliśmy artykuł na temat danego szkolenia specjalizacyjnego. Opisywaliśmy konkretnie każdą specjalizację tj. jakie moduły wchodzą w jej program, ile godzin zajęć trwa dana specjalizacja, jakie są warunki przystąpienia do szkolenia i jakie konkretne kompetencje uzyska pielęgniarka/ położna po uzyskaniu tytułu specjalisty w tej dziedzinie.
Dzisiejszy artykuł ma na celu zapoznanie ze specjalizacją dla pielęgniarek i położnych w dziedzinie pielęgniarstwa neonatologicznego.
Szkolenie specjalizacyjne, zwane specjalizacją jest to rodzaj kształcenia, który zgodnie z ustawą z dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielęgniarki i położnej ma na celu uzyskanie przez pielęgniarkę lub położną specjalistycznej wiedzy i umiejętności w określonej dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia oraz uzyskania tytułu specjalisty w tej dziedzinie. Czas trwania specjalizacji wynosi od 15 do 20 miesięcy. Kończy się egzaminem państwowym organizowanym przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.
Do tej specjalizacji może przystąpić pielęgniarka i położna, która:
Posiada prawo wykonywania zawodu
Pracowała w zawodzie co najmniej przez 2 lata w okresie ostatnich 5 lat
Została dopuszczona do specjalizacji po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego prowadzonego przez System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK)
Przed zaliczeniem szkolenia specjalizacyjnego należy potwierdzić, że pielęgniarka lub położna posiada kwalifikacje w zakresie badania fizykalnego np. poprzez ukończenie kursu specjalistycznego „Wywiad i badania fizykalne”.
Zwolnione z obowiązku odbywania kursu specjalistycznego „Wywiad i badanie fizykalne” są położne posiadające:
dyplom uzyskania tytułu specjalisty po 2001 r.
zaświadczenia o ukończeniu kursu z zakresu badania fizykalnego Advanced Physical Assessment
dyplom uzyskania tytułu licencjata położnictwa/ pielęgniarstwa, począwszy od naboru 2012/2013
Cel kształcenia
Przygotowanie pielęgniarki, położnej do podejmowania działań promujących zdrowie, profilaktycznych, opiekuńczych, diagnostycznych, terapeutycznych w zakresie kompleksowej, zindywidualizowanej opieki nad noworodkiem zdrowym, chorym i wymagającym intensywnego nadzoru oraz jego rodziną.
Czas trwania kształcenia
Łączny czas trwania tego szkolenia specjalizacyjnego to 840 godzin dydaktycznych w tym:
zajęcia teoretyczne – 475 godzin
zajęcia praktyczne – 365 godziny
Organizator kształcenia w porozumieniu z kierownikiem specjalizacji, ma prawo dokonać modyfikacji czasu trwania zajęć teoretycznych. Oznacza to, że 80% łącznej liczby godzin przeznaczonych na realizację programu nie podlega zmianie. Wskazane 20%, co stanowi nie więcej niż 168 godziny, może być wykorzystane na samokształcenie.
Plan nauczania:
I Moduł: Humanistyczno-społeczne podstawy specjalizacji:
liczba godzin teorii: 110
bez stażu
II Moduł: Współczesne kierunki opieki w pielęgniarstwie neonatologicznym:
liczba godzin teorii: 30
bez stażu
III Moduł: Uwarunkowania zdrowia noworodka i ocena jego stanu :
liczba godzin teorii: 50
łączna liczba godzin: 85
miejsca realizacji i czas stażu:
Oddział położnictwa i neonatologii; Oddział neonatologiczny (35 godzin)
IV Moduł: Opieka nad noworodkiem zdrowym :
liczba godzin teorii: 70
łączna liczba godzin: 115
miejsca realizacji i czas stażu:
Oddział położnictwa i neonatologii; Oddział neonatologiczny (45 godzin)
V Moduł: Opieka nad noworodkiem przedwcześnie urodzonym:
liczba godzin teorii: 40
łączna liczba godzin: 80
miejsca realizacji i czas stażu:
Oddział patologii noworodka; Oddział intensywnej terapii noworodka (OITN) (40 godzin)
VI Moduł: Opieka nad noworodkiem chorym
liczba godzin teorii: 80
łączna liczba godzin: 220
miejsca realizacji i czas stażu:
Oddział chirurgii dziecięcej z profilem noworodkowym (35 godzin)
Oddział patologii noworodka (105 godzin)
VII Moduł: Opieka nad noworodkiem w stanach zagrożenia życia:
liczba godzin teorii: 95
łączna liczba godzin: 200
miejsca realizacji i czas stażu:
Oddział intensywnej terapii noworodka (OITN) (105 godzin)
WYKAZ ZADAŃ ZAWODOWYCH, DO KTÓRYCH JEST UPRAWNIONA PIELĘGNIARKA, POŁOŻNA PO UKOŃCZENIU SZKOLENIA SPECJALIZACYJNEGO W DZIEDZINIE PIELĘGNIARSTWA NEONATOLOGICZNEGO:
1. Monitorowanie stanu zdrowia oraz rozwoju noworodka zdrowego, przedwcześnie urodzonego i chorego z wykorzystaniem obowiązujących skal (Dubowitz, Ballarda, Brazeltona, Apgar, Amiel-Tison) i siatek centylowych.
2. Edukacja położnicy w zakresie karmienia naturalnego i przystawianie dziecka do piersi w sytuacjach utrudniających karmienie ze strony matki, bądź noworodka.
3. Ocena charakteru, natężenia i lokalizacji doznań bólowych za pomocą dostępnych narzędzi do oceny bólu.
4. Realizacja i dokumentowanie procesu pielęgnowania noworodka zdrowego, chorego i wymagającego intensywnego nadzoru.
5. Edukacja rodziców w zakresie pielęgnacji dziecka z chorobą przewlekłą lub urazem okołoporodowym.
6. Pobieranie materiału do badań diagnostycznych (krew, mocz, kał, pot, wymazy bakteriologiczne).
7. Wykonywanie działań i zabiegów wynikających z ustalonego przez zespół terapeutyczny planu leczenia oraz ocenianie skuteczności terapeutycznej i rozpoznawanie skutków ubocznych realizowanego leczenia farmakologicznego.
8. Przygotowanie i podawanie leków różnymi drogami.
9. Wykorzystywanie różnych sposobów żywienia noworodka zdrowego i chorego, dobór metod karmienia noworodka chorego w zależności od stopnia dojrzałości i stanu klinicznego.
10. Zapobieganie powikłaniom w przebiegu leczenia chirurgicznego i pielęgnowania noworodka poprzez podejmowanie stosownych działań zgodnie z przyjętymi standardami i procedurami postępowania w tym zakresie.
11. Przygotowanie noworodka do operacji i transportu na blok operacyjny.
12. Sprawowanie opieki pooperacyjnej nad noworodkiem zgodnie z przyjętymi w oddziale procedurami (obserwacja, toaleta ciała, toaleta drzewa oskrzelowego, zmiana opatrunków, zmiana pozycji, zdjęcie szwów, toaleta rany pooperacyjnej).
13. Zapobieganie i rozpoznawanie powikłań w przebiegu leczenia chirurgicznego i pielęgnowania noworodka poprzez podejmowanie stosownych działań zgodnie z przyjętymi standardami i procedurami postępowania w tym zakresie.
14. Stosowanie stymulacji dotykowej – masażu noworodka oraz wykorzystywanie w opiece założeń programu wczesnej stymulacji rozwojowej, stosowanie metody Kangura.
15. Wykonywanie toalety drzewa oskrzelowego i rurki intubacyjnej.
16. Wykonywanie szczepień ochronnych (BCG i WZW) u noworodków zdrowych i przedwcześnie urodzonych zgodnie z obowiązującymi zasadami.
17. Przygotowanie noworodka w różnym stanie zdrowia do badań diagnostycznych i zabiegów (badania radiologiczne, cewnikowanie naczyń pępowinowych, nakłucie jamy opłucnej, fototerapia).
18.Przygotowanie noworodka przedwcześnie urodzonego/chorego i w stanie zagrożenia życia do transportu.
19. Sprawowanie opieki nad noworodkiem wymagającym wsparcia oddechowego, wentylacji konwencjonalnej lub oscylacyjnej, z uwzględnieniem specyfiki wentylacji z użyciem tlenku azotu.
20. Wykonanie wentylacji z użyciem maski twarzowej i worka oddechowego*, założenie rurki ustno-gardłowej i wykonanie pośredniego masażu serca u noworodka w stanach zagrożenia życia.
21. Współuczestniczenie w projektowaniu regulacji etyczno-deontologicznych w neonatologii.
22. Wdrażanie i realizowanie programów mających na celu zmniejszenie umieralności okołoporodowej noworodków.
23. Prowadzenie wczesnej stymulacji rozwojowej noworodka przedwcześnie urodzonego/chorego.
24. Współpraca z rodziną i udzielanie wsparcia w sytuacjach trudnych.
25. Opracowywanie procedur wysokospecjalistycznych zabiegów pielęgniarskich wykonywanych u noworodka chorego i w stanach zagrożenia życia.
26. Monitorowanie jakość opieki nad noworodkiem i tworzenie standardów opieki w pielęgniarstwie neonatologicznym.
Podczas nauki do końcowego egzaminu specjalizacyjnego z tej dziedziny pielęgniarstwa zachęcamy do korzystania z naszej platformy „Specki.pl. Testy do specjalizacji dla pielęgniarek” .
Platforma zawiera 12 testów od jesieni 2015 do WIOSNY 2022(w tym NOWE testy zawierają do każdego pytania uzasadnienie). Każdy test zawiera pytania z bloku ogólnozawodowego.Po każdej sesji egzaminacyjnej dodajemy nowy test. Niezależnie od tego kiedy dostęp zostanie wykupiony, jak będzie dostępny nowy test pojawi się w panelu z automatu bez dodatkowych opłat.Link do kursu znajduje się w Źródłach (pozycja nr 3).
Absolwentka studiów licencjackich na kierunku pielęgniarstwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym oraz studiów magisterskich na WSEiI w Lublinie. Specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa internistycznego. Pielęgniarka na oddziale hematologicznym w Zamojskim Szpitalu Niepublicznym. Prywatnie szczęśliwa mężatka i mama trójki dzieci.