Kontynuujemy cykl artykułów związanych ze specjalizacjami pielęgniarskimi. Co tydzień będziemy publikować artykuł na temat danego szkolenia specjalizacyjnego. Będą one opisywać konkretnie każdą specjalizację tj. jakie moduły wchodzą w jej program, ile godzin zajęć trwa dana specjalizacja, jakie są warunki przystąpienia do szkolenia i jakie konkretne kompetencje uzyska pielęgniarka po uzyskaniu tytułu specjalisty w tej dziedzinie.
Dzisiejszy artykuł ma na celu zapoznanie ze specjalizacją w dziedzinie pielęgniarstwa pediatrycznego.
Szkolenie specjalizacyjne, zwane specjalizacją jest to rodzaj kształcenia, który zgodnie z ustawą z dnia 15 lipca 2011r. o zawodach pielęgniarki i położnej ma na celu uzyskanie przez pielęgniarkę lub położną specjalistycznej wiedzy i umiejętności w określonej dziedzinie pielęgniarstwa lub dziedzinie mającej zastosowanie w ochronie zdrowia oraz uzyskania tytułu specjalisty w tej dziedzinie. Czas trwania specjalizacji wynosi od 15 do 20 miesięcy. Kończy się egzaminem państwowym organizowanym przez Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych.
Do tej specjalizacji (jak i do wszystkich pozostałych) może przystąpić pielęgniarka, która:
Posiada prawo wykonywania zawodu
Pracowała w zawodzie co najmniej przez 2 lata w okresie ostatnich 5 lat
Została dopuszczona do specjalizacji po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego prowadzonego przez System Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych (SMK)
Dodatkowymi warunkami przystąpienia do specjalizacji w dziedzinie pielęgniarstwa pediatrycznego jest:
Posiadanie kursu specjalistycznego EKG (wykonywanie i interpretacja zapisu elektrokardiograficznego u dorosłych)
Zwolnione z powyższych dwóch kursów są:
pielęgniarki systemu (w rozumieniu art.3 pkt 6 ustawy z dnia 8 września 2006r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz.U. z 2013r. poz. 757, z późn. zm.) (zaświadczenie o zatrudnieniu na danym oddziale i ukończeniu odpowiednich kursów kwalifikacyjnych/specjalizacji)
pielęgniarki posiadające zaświadczenie o ukończeniu kursu Advanced Life Support (ALS)
Przed zaliczeniem szkolenia specjalizacyjnego należy potwierdzić również, że pielęgniarka posiada kwalifikacje w zakresie badania fizykalnego np. poprzez ukończenie kursu specjalistycznego „Wywiad i badania fizykalne”.
Zwolnione z obowiązku odbywania kursu specjalistycznego „Wywiad i badanie fizykalne” są pielęgniarki posiadające:
dyplom uzyskania tytułu specjalisty po 2001 r.
zaświadczenia o ukończeniu kursu z zakresu badania fizykalnego Advanced PhysicalAssessment
dyplom uzyskania tytułu licencjata pielęgniarstwa, począwszy od naboru 2012/2013
Cel kształcenia
Przygotowanie pielęgniarki do samodzielnego udzielania świadczeń zdrowotnych w zakresie opieki nad dzieckiem zdrowym i chorym, w tym:
· rozpoznawania problemów zdrowotnych, planowania oraz sprawowania opieki nad dzieckiem z uwzględnieniem jego potrzeb biologicznych i psychologicznych;
· edukacji zdrowotnej dziecka i rodziny;
· współdziałania z rodziną, szkołą oraz innymi instytucjami i organizacjami społecznymi.
Czas trwania kształcenia
Łączny czas trwania tego szkolenia specjalizacyjnego to 810 godzin dydaktycznych w tym:
zajęcia teoretyczne – 460 godzin
zajęcia praktyczne – 350 godzin
Organizator kształcenia w porozumieniu z kierownikiem specjalizacji, ma prawo dokonać modyfikacji czasu trwania zajęć teoretycznych. Oznacza to, że 80% łącznej liczby godzin przeznaczonych na realizację programu nie podlega zmianie. Wskazane 20%, co stanowi nie więcej niż 162godzin, może być wykorzystane na samokształcenie.
Plan nauczania:
I Moduł: Humanistyczno-społeczne podstawy specjalizacji
liczba godzin teorii: 110
bez stażu
II Moduł: Podstawy pielęgniarstwa pediatrycznego
liczba godzin teorii: 40
bez stażu
III Moduł: Dziecko zdrowe
liczba godzin teorii: 60
łączna liczba godzin: 123
miejsca realizacji i czas stażu:
Podstawowa opieka zdrowotna z gabinetem szczepień (35 godzin)
Gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej w środowisku nauczania i wychowania (28 godzin)
IV Moduł: Dziecko w chorobie ostrej
liczba godzin teorii: 40
łączna liczba godzin: 131
miejsce realizacji i czas stażu:
Oddział pediatryczny (35 godzin)
Oddział chirurgii dziecięcej (35 godzin)
Oddział obserwacyjno-zakaźny dla dzieci; Oddział chorób zakaźnych dla dzieci (21 godzin)
V Moduł: Dziecko w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego
liczba godzin teorii: 25
łączna liczba godzin: 60
miejsce realizacji i czas stażu:
Szpitalny oddział ratunkowy dla dzieci; Izba przyjęć dla dzieci (21 godzin)
Zespół ratownictwa medycznego (14 godzin)
VI Moduł: Dziecko z chorobą przewlekłą
liczba godzin teorii: 70
łączna liczba godzin: 105
Oddział pediatryczny (35 godzin)
VII Moduł: Dziecko niepełnosprawne
liczba godzin teorii: 40
łączna liczba godzin: 75
miejsca realizacji i czas stażu:
Odział rehabilitacyjny; Oddział rehabilitacji neurologicznej (21 godzin)
Gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej w szkole integracyjnej; Gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej w szkole specjalnej (14 godzin)
VIII Moduł: Dziecko z chorobą nowotworową
liczba godzin teorii: 35
łączna liczba godzin: 70
miejsca realizacji i czas stażu:
Oddział onkologii dziecięcej; Oddział onkologii i hematologii dziecięcej (21 godzin)
Oddział chemioterapii dziennej; Poradnia chemioterapii (14 godzin)
IX Moduł: Opieka paliatywna w pediatrii
liczba godzin teorii: 15
łączna liczba godzin: 29
miejsca realizacji i czas stażu
Hospicjum stacjonarne dla dzieci; Hospicjum domowe dla dzieci (14 godzin)
X Moduł: Pediatria społeczna
liczba godzin teorii: 25
łączna liczba godzin: 67
miejsca realizacji i czas stażu:
Dom małego dziecka (14 godzin)
Oddział psychiatrii dzieci i młodzieży (28 godzin)
WYKAZ ŚWIADCZEŃ ZDROWOTNYCH, DO KTÓRYCH JEST UPRAWNIONA PIELĘGNIARKA PO UKOŃCZENIU SPECJALIZACJI W DZIEDZINIE PIELĘGNIARSTWA PEDIATRYCZNEGO
1.Wykonywanie i interpretowanie testów przesiewowych oraz kierowanie postępowaniem poprzesiewowym.
2. Ocena stanu odżywienia dziecka.
3. Prowadzenie poradnictwa w zakresie sprawowania opieki nad dziećmi z problemami zdrowotnymi.
4.Wykonywanie szczepień ochronnych u dzieci w ramach kalendarza szczepień i na zlecenie właściwych jednostek organizacyjnych służby zdrowia oraz wystawianie związanych z tym zaświadczeń.
5. Prowadzenie poradnictwa w zakresie zdrowego stylu życia dzieci i młodzieży.
6. Wykonanie badania fizykalnego u dziecka.
7.Kierowanie na badanie diagnostyczne i pobieranie materiałów do badań diagnostycznych.
8.Kierowanie na badanie bakteriologiczne i pobieranie materiałów do badań bakteriologicznych (mocz, kał, plwocina, wymazy z nosa, gardła i inne wydzieliny).
9. Ustalenie dawki i podawanie leku przeciwgorączkowego w razie wysokiej gorączki.
10.Rozpoznanie wskazań do tlenoterapii i wprowadzenie tlenoterapii biernej w zależności od stanu klinicznego dziecka i wysycenia hemoglobiny tlenem (SpO2).
11. Rozpoznanie stanu odwodnienia i zlecenie odpowiedniego składu i objętości oraz szybkości wlewu nawadniającego.
12. Ustalenie dawki i podawanie leku przeciwbólowego w razie występowania bólu (zgodnie z aktualnie obowiązującym rozporządzeniem).
13. Ocena stanu świadomości chorego dziecka z wykorzystaniem właściwych metod oceny (schematów, klasyfikacji).
14. Samodzielne wykonywanie medycznych czynności ratunkowych, do których uprawniona jest pielęgniarka systemu PRM.
15. Wybór i zastosowanie właściwego modelu opieki pielęgniarskiej nad dzieckiem z chorobą ostrą, przewlekłą i niepełnosprawnością.
16. Opracowywanie i wdrażanie programów edukacji zdrowotnej skierowanych do dziecka przewlekle chorego, niepełnosprawnego i/lub jego rodziców.
17. Przygotowanie dziecka i/lub rodziny do samoopieki/opieki w warunkach domowych.
19. Podawanie leków cytostatycznych przez kaniulę obwodową oraz pielęgnacja miejsca wkłucia.
20. Nakłucie portu naczyniowego i podawanie leków cytostatycznych przez port naczyniowy, utrzymanie drożności portu.
21. Podawanie leków cytostatycznych przez centralny cewnik dożylny typu Broviac, Groshong oraz ich pielęgnacja.
22. Ocena i monitorowanie bólu oraz innych objawów u dzieci objętych opieką paliatywną oraz doraźna modyfikacja dawki leczniczej leku przeciwbólowego i leków stosowanych w celu łagodzenia innych dokuczliwych objawów.
23. Prowadzenie edukacji rodziców ze standardów promocji zdrowia psychicznego, prewencji stosowania używek oraz najczęstszych problemów psychicznych u dzieci.
UWAGA! WAŻNA AKTUALIZACJA Z DNIA 6.05.2022r.
Informujemy, że od dnia 19 kwietnia 2022 roku obowiązuje aktualizacja programów szkoleń specjalizacyjnych dla pielęgniarek i położnych.
Jak informuje Centrum Kształcenia Podyplomowego Pielęgniarek i Położnych dnia 5 kwietnia 2022 roku Minister Zdrowia zatwierdził aktualizację programów szkoleń specjalizacyjnych dla pielęgniarek i położnych, który znosi warunek dotyczący przedkładania wraz z wnioskiem o zakwalifikowanie do egzaminu państwowego zaświadczenia o ukończeniu:
kursu specjalistycznego Wykonanie i interpretacja zapisu elektrokardiograficznego;
kursu specjalistycznego Leczenie ran dla pielęgniarek;
kursu specjalistycznego Leczenie ran dla położnych.
Powyższy artykuł na temat specjalizacji został napisany jeszcze przed aktualizacją programów kształcenia. Informujemy więc, że obecnie jedynym obowiązującym kursem specjalistycznym do specjalizacji zostaje Wywiad i badania fizykalne. Warunki zwolnienia z kursu zostają bez zmian.
Podczas nauki do końcowego egzaminu specjalizacyjnego z tej dziedziny pielęgniarstwa zachęcamy do korzystania z naszej platformy „Specki.pl. Testy do specjalizacji dla pielęgniarek” .
Platforma zawiera 13 testów z dziedziny pielęgniarstwa pediatrycznego od jesieni 2015 do JESIENI 2021(w tym NOWE testy zawierają do każdego pytania uzasadnienie). Każdy test zawiera pytania z bloku ogólnozawodowego. Po każdej sesji egzaminacyjnej dodajemy nowy test. Link do kursu znajduje się w Źródłach (pozycja nr 3).
A już za tydzień zapraszamy do kolejnego artykułu na temat specjalizacji w dziedzinie pielęgniarstwa psychiatrycznego.
Absolwentka studiów licencjackich na kierunku pielęgniarstwo na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym oraz studiów magisterskich na WSEiI w Lublinie. Specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa internistycznego. Pielęgniarka na oddziale hematologicznym w Zamojskim Szpitalu Niepublicznym. Prywatnie szczęśliwa mężatka i mama dwóch 4-letnich synów.